Výrobca prémiových automobilov Volvo Cars oznámil za rok 2016 rekordný predaj, a to už tretí rok po sebe. V porovnaní s rokom 2015 došlo k zvýšeniu o 6,2 percenta na celkovo 534 332 vozidiel, čo zdôrazňuje šírku a hĺbku prebiehajúcej globálnej transformácie spoločnosti.

Nárast predaja zaznamenalo Volvo aj na Slovensku. Celkovo bolo zaregistrovaných 566 nových vozidiel s trhovým podielom 0,64 % z celkového trhu predaných nových vozidiel. Najpredávanejším bolo aj v tomto roku SUV XC60 nasledované prémiovým modelom XC90.

Pod rekordné globálne výsledky za rok 2016 sa podpísal stabilný rast vo všetkých hlavných predajných regiónoch, vrátane dvojciferného nárastu na dvoch najväčších trhoch, v Číne a Spojených štátoch, či silných výsledkov v západnej Európe. Čo sa týka prognóz do budúcnosti, značka Volvo je presvedčená, že rok 2017 bude ďalším rekordným rokom z hľadiska predaja.

Hlavnou hnacou silou spomínaného rastu v globálnom meradle bol predaj novej série 90, ktorá tvorí vrchol ponuky, na čele s veľkým luxusným SUV Volvo XC90. Predaj tohto modelu stúpol oproti roku 2015 o 125 percent, čo dokazuje úspešnosť nového smerovania spoločnosti v oblasti dizajnu aj konštrukcie a sľubuje skvelé vyhliadky do budúcnosti s viacerými novými modelmi, ktoré sa predstavia v nadchádzajúcich rokoch.

Aj luxusnému SUV strednej veľkosti XC60 sa počas deviateho roku na trhu podarilo zaznamenať nový rekordný ročný predaj na úrovni 161 092 vozidiel. Od predstavenia tohto modelu v roku 2008 sa jeho predaj každoročne zvyšoval.

Najväčším odbytiskom značky Volvo v roku 2016 bola Čína s celkovým počtom 90 930 predaných vozidiel, čo predstavuje nárast o 11,5 percenta. Najpredávanejšie modely na tomto najväčšom automobilovom trhu sveta boli lokálne vyrábané Volvo XC60 a luxusný sedan S60L.

Trhový podiel značky Volvo v Spojených štátoch vzrástol v roku 2016 o 18,1 percenta, vďaka čomu sa stala najrýchlejšie rastúcou luxusnou značkou na prevažne stagnujúcom trhu. Celkový ročný objem predaja dosiahol 82 726 vozidiel, pričom najlepšie výsledky zaznamenali modely Volvo XC90 a XC60.

Predaj v západnej Európe zaznamenal 4,1-percentný nárast, čomu pomohli najmä silné výsledky dosiahnuté na kľúčových trhoch ako Nemecko, Spojené kráľovstvo, Francúzsko a Taliansko. Celkový objem predaja v tomto regióne predstavoval 206 144 vozidiel.

Nový predajný rekord za rok 2016 je zavŕšením ďalšieho roka, počas ktorého spoločnosť Volvo Cars pokračovala vo svojej globálnej transformácii a novom pozicionovaní značky s cieľom konkurovať svojim globálnym rivalom z luxusnej kategórie.

V priebehu roka si spoločnosť upevňovala svoje vedúce postavenie v oblastiach ako autonómne riadenie, elektrifikácia a bezpečnosť, nadväzovala nové obchodné spojenectvá, pokračovala v obnove celej svojej ponuky vozidiel a rozširovala svoju globálnu výrobnú stopu.

V roku 2016 pokračovala automobilka Volvo vo výstavbe nového výrobného závodu v hodnote 500 miliónov amerických dolárov, ktorý bude stáť v Južnej Karolíne, ako jej prvý závod na pôde USA. V závode sa budú vyrábať nové vozidlá založené na modulárnej platforme SPA, pričom na začiatku bude zamestnávať až 2 000 ľudí. Nový závod v Južnej Karolíne podčiarkuje dlhodobý a silný záväzok značky Volvo voči Spojeným štátom.

Spoločnosť Volvo Cars okrem toho odhalila novú výrobnú stratégiu pre Čínu, kde sa zvýši výrobná kapacita a Čína sa rozvinie na globálne vývozné centrum pre oblasť výroby. Vozidlá S90, tvoriace vrchol ponuky značky, sa budú vyrábať v meste Ta-čching na severe Číny, zatiaľ čo súčasné a budúce vozidlá série 60 sa budú vyrábať v meste Čcheng-tu. Vozidlá novej plánovanej série 40, založené na modulárnej platforme CMA pre kompaktné vozidlá, sa budú vyrábať v závode, ktorý sa momentálne stavia v meste Luqiao, 350 km južne od Šanghaja.

Septembrovým predstavením luxusného kombi V90 Cross Country dokončila automobilka Volvo uvedenie celej svojej ponuky modelov série 90. Tieto nové vozidlá zdôraznili transformačný účinok platformy SPA z hľadiska dizajnu, technológií a značky, pričom tejto úspech umocnilo aj vyše 120 ocenení, ktoré získalo SUV XC90.

V nasledujúcich rokoch bude spoločnosť Volvo Cars pokračovať v obnove celej svoje ponuky modelov. V priebehu roka 2017 uvedie na trh úplne novú verziu svojho úspešného SUV strednej veľkosti XC60, založeného na platforme SPA. Objaví sa aj malé SUV XC40, prvý príslušník nového radu vozidiel série 40 založených na platforme CMA, ktoré posilňujú globálnu stratégiu automobilky v oblasti malých vozidiel.

Spoločnosť Volvo Cars minulý rok oznámila jednu z najkomplexnejších elektrifikačných stratégií v odvetví. V rámci tejto stratégie bude zavádzať vozidlá typu plug-in hybrid do celej svojej ponuky modelov. Okrem toho do roku 2019 predstaví svoje prvé čisto elektrické vozidlo. Do roku 2025 plánuje Volvo predať až 1 milión elektrifikovaných vozidiel.

Nové partnerstvá uzatvorené počas roka 2016 stavajú spoločnosť Volvo Cars na čelo významných zmien, ku ktorých v súčasnosti dochádza v automobilovom priemysle.

Spoločnosti Volvo Cars a Uber sa dohodli, že vytvoria a budú financovať spoločný projekt zameraný na vývoj a výrobu základných vozidiel na platforme SPA, do ktorých bude možné zakomponovať najnovšie technológie v oblasti autonómneho riadenia až po plne autonómne vozidlá.

Automobilka okrem toho založila spoločný podnik so spoločnosťou Autoliv, nazvaný Zenuity, ktorého účelom má byť návrh a vývoj softvéru pre autonómne riadenie a pokročilých asistenčných systémov pre vodiča, ktoré sa budú predávať tretím výrobcom originálnych zariadení. Spoločnosť Zenuity sa tak stane novým konkurentom na rýchlo rastúcom globálnom trhu so softvérovými systémami autonómneho riadenia. Ide o prvý prípad, keď sa pri vývoji týchto systémov spojil popredný výrobca luxusných automobilov so svojím priamym dodávateľom.

Spoločnosť Volvo Cars spustí v roku 2017 najpokročilejšie a najcieľavedomejšie testovanie autonómnych vozidiel na svete. Uskutoční sa v Göteborgu, kde budú reálne rodiny využívať autonómne vozidlá XC90 počas svojho každodenného života. Spoločnosť si tak pripravuje cestu na pozíciu globálneho lídra v oblasti technológií autonómneho riadenia. V nadchádzajúcich rokoch spustí podobné testy s reálnymi ľuďmi za volantom svojich samostatne jazdiacich vozidiel v Londýne a Číne.

Vďaka týmto,  ako aj ďalším partnerstvám, ktoré pretvárajú jej model podnikania, nie je spoločnosť Volvo Cars už len obyčajným výrobcom automobilov, ale globálnou spoločnosťou v oblasti luxusnej mobility.

Celoročný stav maloobchodného predaja (dodávky koncovým zákazníkom) spoločnosti Volvo Car Group je takýto:

December Január – december
2015 2016 Zmena 2015 2016 Zmena
Čína 9 822 10 171 3,6 % 81 588 90 930 11,5%
USA 9 341 10 129 8,4 % 70 047 82 726 18,1%
Švédsko 9 081 7 726 -14,9 % 71 200 70 268 -1,3%
Západná Európa 24 451 23 769 -2,8 % 198 049 206 144 4,1%
Ostatné trhy 9 430 9 009 -4,5 % 82 243 84 264 2,5%
SPOLU 62 125 60 804 -2,1 % 503 127 534 332 6,2%

Z celosvetového hľadiska bolo Volvo XC60 najpredávanejším modelom roka 2016 s počtom 161 092 predaných vozidiel (v roku 2015 sa predalo 159 617). Po ňom nasledovalo Volvo V40/V40 Cross Country s počtom 101 380 predaných vozidiel (106 631). Na treťom mieste skončil model XC90 s počtom 91 522 predaných vozidiel (40 621). Objem predaja podľa jednotlivých modelov nájdete v sekcii Sales Volumes (objem predaja) na globálnej stránke pre médiá.

Zdroj: Volvo Cars