Spoločnosť Volvo Cars, výrobca prémiových automobilov, oficiálne odštartovala projekt Drive Me, doteraz najambicióznejší a najpokrokovejší verejný experiment zameraný na autonómne jazdné systémy. Minulý týždeň táto spoločnosť vyrobila prvé autonómne vozidlo, ktoré bude používané v Göteborgu v rámci projektu Drive Me.

Autonómne SUV Volvo XC90, dokončené v špecializovanej výrobnej prevádzke spoločnosti Volvo Cars v Torslande, je prvé zo série autonómnych vozidiel, ktoré budú nakoniec odovzdané skutočným rodinám v Göteborgu, kde s nimi budú jazdiť po verejných cestách.

Spoločnosť Volvo, ktorá je medzi výrobcami automobilov lídrom v oblasti bezpečnosti, verí, že zavedenie autonómnych jazdných technológií (Autonomous Driving, AD) môže priniesť zníženie počtu automobilových nehôd. Technológie AD by mohli navyše pomôcť eliminovať dopravné zápchy, znížiť mieru znečisťovania ovzdušia a umožniť vodičom zmysluplnejšie využiť čas strávený v automobiloch.

Volvo už v súčasnosti ponúka poloautonómny jazdný systém s názvom Pilot Assist, určený pre modelový rad 90. Systém Pilot Assist jemne koriguje polohu volantu tak, aby vozidlo ostávalo v správnej polohe medzi čiarami vymedzujúcimi jazdný pruh, a to až do rýchlosti 130 km/h, bez nutnosti jazdiť za iným vozidlom. V špeciálnych zónach autonómnej jazdy v okolí Göteborgu budú môcť vodiči vo vozidlách zapojených do projektu Drive Me jazdiť úplne bez manipulovania s volantom a pedálmi, a to vďaka riadiacej jednotke, ktorú Volvo nazýva „Autonomous Driving Brain“ (mozog autonómnej jazdy).

Švédska automobilka, ktorej meno je synonymom automobilovej bezpečnosti už od roku 1959, keď vynašla trojbodový bezpečnostný pás, je priekopníkom vo vývoji autonómnych jazdných systémov, tvoriacich súčasť jej vízie, že do roku 2020 bude schopná vyrábať automobily, v ktorých nikto neutrpí smrteľné ani vážne zranenia.

To, čím sa projekt Drive Me líši od iných experimentov s autonómnymi jazdnými systémami, je zameranie sa na zákazníka. Inžinieri spoločnosti Volvo zapojení do tohto projektu sa nespoliehajú iba na výsledky svojho vlastného výskumu, ale snažia sa získať spätnú väzbu a zhromažďujú skúsenosti skutočných zákazníkov, ktorí tieto autonómne vozidlá využívajú na svoje každodenné cestovanie.

Poznatky o skutočných potrebách zákazníkov chce spoločnosť Volvo využiť na ďalšie dolaďovanie svojich autonómnych jazdných technológií, aby im mohla ponúknuť naozaj užitočné riešenia, ktorých komerčné nasadenie je naplánované približne na rok 2021.

„Pre projekt Drive Me je to dôležitý medzník,“ povedal Erik Coelingh, hlavný technický vedúci vývoja systémov aktívnej bezpečnosti spoločnosti Volvo Cars, keď sledoval montáž posledných detailov do vozidla. „Zákazníci sa na svoje vozidlá pozerajú inak než my konštruktéri, takže sa už tešíme, že sa dozvieme niečo o ich spôsobe používania týchto vozidiel v bežnom živote, a že tak získame užitočnú spätnú väzbu.“

Po zídení z výrobnej linky prejdú vozidlá určené pre zákazníkov zúčastňujúcich sa projektu Drive Me fázou dôsledného testovania, aby sme mali istotu, že ich moderné autonómne jazdné systémy fungujú presne tak, ako majú. Po dokončení tejto fázy, prebiehajúcej pod dohľadom špičkových inžinierov spoločnosti Volvo, budú vozidlá odovzdané zákazníkom zapojeným do pilotného projektu Drive Me.

Pilotný projekt Drive Me v Göteborgu je prvý z mnohých plánovaných verejných testov autonómne jazdiacich vozidiel Volvo. Ďalší projekt, podobný tomu göteborskému, má byť spustený budúci rok v Londýne a spoločnosť Volvo navyše vyhodnocuje ponuky z čínskych miest, ktoré by sa chceli zapojiť do projektu Drive Me v priebehu nasledujúcich rokov.

Spoločnosť Volvo v súvislosti s autonómnymi jazdnými technológiami taktiež vytvára rôzne strategické partnerstvá. Minulý mesiac napríklad vzniklo nové partnerstvo so spoločnosťou Uber, venujúcou sa manažmentu spoločného využívania automobilov, zamerané na vývoj autonómne jazdiacich vozidiel novej generácie. Začiatkom tohto týždňa zas spoločnosť Volvo ohlásila, že s popredným dodávateľom automobilových technológií Autoliv založí spoločný podnik, zameraný na vývoj softvéru pre autonómne jazdné systémy novej generácie.

Zdroj: Volvo Cars

Súvisiace príspevky