Sú okamihy, ktoré si pamätáme viac ako tie ostatné. Patria medzi ne aj chvíle cestovania a výletov. Ak ide o čas strávený s deťmi, platí to dvojnásobne. Džavot, štebot… Ako dlho bude trvať cesta? Môžem si vziať „empétrojku“ a „péespéčko“? Milión otázok. A keď sa cestuje autom, tak k tomu pribudnú vyjednávania o tom, či skutočne musí naše dieťa sedieť v autosedačke a prečo nemôže sedieť vedľa nás, keď šoférujeme. Asi to dobre poznáte. K cestovaniu patria aj šťastné návraty domov. „Už sme prišli z výletu, nezmokli sme a sme tu.“ postarajte sa preto poriadne o bezpečnosť vašich detí.

KEĎ SA AJ PSP MÔŽE ZMENIŤ NA ZBRAŇ

Dnešné deti sú zahrnuté elektronikou. Často si ju berú so sebou aj na výlety. Bez obľúbeného „péespé“ či nintenda cestuje len máloktoré z nich. Rozmýšľali ste však niekedy nad tým, že keď sa dieťa dohrá s konzolou a zaspí vzadu v aute, tak prináraze sa táto hračka môže zmeniť na smrtiacu zbraň? Podobný problém môže nastať aj s plnou fľašou vody alebo s ostrými predmetmi, ktoré nie sú upevnené alebo bezpečne uložené v taške. Deti sú radosť a zodpovednosť za ich zdravie nesieme my dospelí. Dbajte preto na to, aby sa chvíle radosti pri náhodnej kolízii nezmenili na spomienky plné smútku.

AUTOSEDAČKA ČI PODSEDÁK?

Pre tých, čo majú deti, by autosedačka mala byť neodmysliteľnou súčasťou výbavy. Ak je dieťa už väčšie, úlohu bezpečného sedenia v aute môže splniť aj podsedák. V každom prípade musí byť dieťa v autosedačke či podsedáku pripútané. Niektorí výrobcovia áut ponúkajú v základnej výbave tzv. integrované sedačky. Ide o veľmi bezpečné a zároveň pohodlné riešenie pre rodiča i dieťa. Ak vaše auto takýto druh výbavy nemá, pri kúpe autosedačky sa poraďte s odborníkmi v predajni. Kupovať sedačku cez internet sa veľmi neodporúča. Predsa len je lepšie, ak si rozmery – šírka aj výška sedačky – a vaše dieťa vzájomne „sadnú“.

UNIKÁTNY PROJEKT – PLYŠOVÉ HLIADKY

Začiatkom leta sa spoločnosť T.O.P. AUTO Slovensko so svojou značkou VOLVO pripojila ku kampani zameranej na bezpečnú cestu autom s deťmi – Plyšové hliadky. Projekt vyšiel z dielne občianskeho združenia Chráňme naše deti a jeho cieľom bolo odovzdať správu cestujúcej verejnosti o tom, ako cestovať s deťmi bezpečne.

„Naše občianske združenie oslovilo značku VOLVO preto, že táto značka je jednoznačným symbolom bezpečnej jazdy,“

hovorí predsedníčka OZ Martina Valachová.

Kampaň odštartovala na čerpacej stanici Shell na Panónskej ceste v Bratislave a pokračovala do Trenčína, Žiliny, Ružomberku, Prešova, Košíc a Zvolena.

„Inšpirovali ma štatistiky, podľa ktorých každoročne príde na európskych cestách o život viac ako 1 100 detí a až 100 000 utrpí zranenie vo vnútri vozidla. Keďže som tiež matkou, rozhodla som sa niečo s tým spraviť,“

povedala predsedníčka OZ Chráňme naše deti.

Sama bola súčasťou Plyšovej hliadky ktorá zisťovala stav povedomia slovenských vodičov o pravidlách bezpečnosti detí pri preprave a zároveň im dodávala ďalšie informácie.

„V mnohých prípadoch sme zistili, že najmä ženy neovládajú pravidlá bezpečnosti a nevedia, ako správne dieťa v autosedačke pripútať. Na našu osvetu však reagovali veľmi pozitívne a so záujmom a preto verím, že kampaň mala zmysel a pomôže zvýšiť bezpečnosť našich detí na ceste domov,“

vyjadrila sa Martina Valachová.

MUŽI SÚ NEDBALEJŠÍ

Výsledky prieskumu, ktoré Plyšová hliadka získala počas kampane, ukázali, že oveľa lepšie znalosti v oblasti detskej bezpečnosti pri preprave vykazujú muži. Až 110 zo 133 odpovedalo správne na otázku, do koľkých rokov alebo do akej výšky musí byť dieťa umiestnené v autosedačke. Odpoveď však poznalo len 95 zo 145 žien. Silnejšie pohlavie obstálo lepšie aj v praktickej oblasti.

„Pripútať autosedačku správnym spôsobom dokázalo všetkých 97 oslovených mužov, ale len 48 zo 60 žien,“

poodhalila konkrétne čísla predsedníčka OZ Chráňme naše deti.

Napriek tomu lepšie znalosti mužov nie sú garanciou väčšej bezpečnosti detí. Pokiaľ ide o predpisy, sú totiž nedbalejší. Až 35 zo 72 totiž priznalo, že na krátke vzdialenosti dieťa v autosedačke nepripútavajú. Rovnaký prehrešok pripustilo len 9 zo 61 oslovených vodičiek.

SKVELÝ OHLAS

Kampaň za zvýšenie bezpečnosti detí na cestách mala skvelý ohlas. Okrem značky VOLVO ju podporila aj finančná skupina AXA v SR, spoločnosť SHELL a Dráčik, ktorý dodal plyšové hračky ako odmenu pre vodičov za správne odpovede. Ostáva už len veriť, že aj vďaka nej bude na našich cestách čoraz viac zodpovedných vodičov.

Súvisiace príspevky